درباره

وب پیش روی شما جاصل تلاش گروه کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عچ) روستای قالهرمی باشد ما تلاش می کنیم تا به بهترین صورت برنامه های فرهنگی هنری روستا راپوشش دهیم اما اگرکاستی وجود دارد شمابزرگواری نموده عفو فرمایید زیرا بزاعت ما بیش ازاین نمی باشد
جستجو
مطالب پيشين
بایگانی مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 197
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


مرجع کد و اسکریپت

ابر برچسب ها


[مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ]

[ Designed By Ashoora.ir ]
کانون فرهنگی ، هنری صاحب الزمان (عج) مسجدجامع قالهر

دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی‏اش تفسیر کرده‏اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز،تمام سطح زمین را آب‏های حاصل از باران‏های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب‏ها، به تدریج در گودال‏های زمین جای گرفتند و خشکی‏ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‏تر شدند. از طرف دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‏ها و بلندی‏ها یا شیب‏های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران‏های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‏ها گستردند. اندک اندک زمین‏هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن، «دَحو الارض نام‏گذاری می‏شود. خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض،25 ذی قعده جزء چهار روز معروفی است روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. 2ـ احیا و شب‏زنده‏داری شب دحوالارض که برابر با یک‏سال عبادت است.3ـ ذکر و دعا 4ـ انجام غسل به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن خداوند در آیه 30 سوره نازعات می‏فرماید: «و زمین را بعد از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». بر اساس نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است

برنامه های این کانون به مناسبت این روز وشب آن عبارتند از:

1- احیای این شب باحضور بیش از100 نفرازاهالی درمسجدجامع

2- برگزاری زیارت عاشورا ودعای فرج امام زمان (عج)

3- برگزاری مسابقات متعدد قرآنی درطول شب احیا

4- دعوت از حضرت حجت الاسلام علی اکبرتبار جهت سخنرانی درفضیلت این شب در شب دحول الارض

5- تهیه افطاری وسحری برای روزه داران این روز



اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد پل ارتباطی مسجد و مدرسه هستند ا مسئول کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج)مسجد جامع روستای قالهر از توابع دلیجان گفت: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد پل ارتباطی مسجد و مدرسه در راستای انتقال فعالیت ها هستند.

 

اسماعیل سهرابی، مسئول کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج)مسجد جامع روستای قالهر از توابع دلیجان به خبرنگار شبستان در اراک گفت: همزمان با فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان (عج) قالهر روز گذشته با حضور در مدارس این روستا به دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهید باهنر و شهید رجایی بسته های فرهنگی و تعدادی لوازم التحریر اهدا کردند.


وی افزود: به همین مناسبت به همت کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) شش مسابقه قرآن کریم به صورت جداگانه بین دانش آموزان برگزار شد و در هر مسابقه از سه نفر از برگزیدگان با اهدا هدایایی تقدیر شد.


مسئول کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج)مسجد جامع روستای قالهر از توابع دلیجان در ادامه حضور اعضای کانون های مساجد را به سبب انتقال آموزه های دینی و فعالیت های فرهنگی در مدارس، پل ارتباطی قوی و موثری برای آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با مسجد و فعالیت های آن دانست.


سهرابی تصریح کرد: اعضای فرهیخته مساجد حتی می توانند به عنوان مربیان پرورشی و تربیتی در مدارس حضور یابند و سایر دانش آموزان را از فواید حضور در مسجد آگاه کنند.


 

 



هنوز داغ شهادت امام صادق علیه السلام از قلب مالامال از اندوه فرزندش امام کاظم علیه السلام رخت برنبسته و لباس عزا بر تن شیعیان ایشان دیده می شود. مدینه نیز در غم از دست دادن رهبر و امامی چون صادق آل محمد، از آسمان خجل است و خورشید و ماه و ستارگان نیز حال طلوع ندارند. از 25 شوال تا 11 ذیقعه، لبخندی بر لبان هیچ یک دیده نشده است. تا روز یازدهم ذیقعده که خورشید، طلوع متفاوتی داشت و مدینه و اهلش را با پرتوافشانی خویش، از تولد کودکی در خانه امام کاظم علیه السلام باخبر کرد. آری، تولد این کودک که او را علی نام نهادند، مرهمی بر قلب داغدیده هستی بود. میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بر شیعیان آن حضرت مبارک باد.

مادر امام رضا علیه السلام

حُمَیدد، مادر امام موسی کاظم علیه السلام که از جمله اشراف و بزرگان عجم بود. کنیزی خرید و او را تُکتَم نامید. تُکتم در عقل و دین و حیا و ادب، بهترینِ زنان بود. روزی حمیده با فرزندش امام موسی علیه السلام چنین گفت: «فرزندم! تکتم کنیزی است که من در زیرکی و اخلاق، بهتر از او ندیده ام و می دانم که فرزندان او، پاکیزه و مطهر خواهند بود. او را به تو می بخشم و از تو می خواهم حرمتش را حفظ کنی». بعد از مدتی که امام رضا علیه السلام از ایشان به دنیا آمد، او را «طاهره» نامیدند.

پیشگویی زنی از اهل کتاب درباره تولد امام رضا علیه السلام

در روایتی آمده است که وقتی نجمه را از برده فروش مغربی خریدند، برده فروش گفت: من این کنیز را از دورترین نقطه مغرب زمین خریده ام. روزی زنی از اهل کتاب که این کنیز را با من دید پرسید: این را از کجا آورده ای؟ گفتم: این را برای خودم خریده ام. گفت: سزاوار نیست این کنیز نزد شخصی مثل تو باشد. او باید به دست بهترین شخص از اهل زمین برسد؛ زیرا پسری از او به دنیا می آید که اهل مشرق و مغرب از او اطاعت می کنند.

مژده تولد امام رضا علیه السلام توسط پیامبر صلی الله علیه و آله

در وایت آمده است که حُمیده، شبی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دید و آن حضرت به او گفت که نجمه را به فرزند خود موسی علیه السلام ببخشد؛ زیرا از او فرزندی به دنیا می آید که بهترینِ اهل زمین است. به این سبب، حمیده، نجمه را به آن حضرت بخشید. از امام کاظم علیه السلام هم روایت شده است که فرمود: جد و پدرم در خواب به من فرمودند: «ای موسی! از این کنیز بهترینِ اهل زمین بعد از تو به دنیا می آید. نامش را «علی» بگذار که به زودی خداوند عدل و رأفت و رحمت را با او ظاهر می کند. خوشا به حال کسی که او را تصدیق کند و وای بر کسی که او را دشمن دارد و انکار کند».

دیدن امام رضا علیه السلام ، آرزوی امام صادق علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام چند روز بعد از شهادت امام صادق علیه السلام اتفاق افتاد، و این در حالی بود که آن حضرت آرزو داشت فرزند امام کاظم علیه السلام را ببیند. از امام کاظم علیه السلام روایت شده است که فرمود: از پدرم جعفر بن محمد بارها شنیدم که می فرمود: «عالم آل محمد» از تو به وجود می آید و کاش من او را درک می کردم. او هم نام جدم امیرمؤمنان علی علیه السلام است». در روایت دیگری نیز آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند متعالی دادرس و فریارس این امت را از فرزندم موسی علیه السلام به وجود می آورد».