درشب اولین جمعه ماه رجب که این شب به نام لیله الرغائب (شب آرزوها)نام گرفته ،   مراسم پرنور ومبارکی توسط این کانون درمسجد جامع قالهر برگزار کردیم .

بعداز نماز مغرب وعشا دعای ندبه قرائت گردید که این مراسم معنوی بامداحی جناب سرهنگ عباس مهدیزاده پرنورتر شد.

 

سپس اسماعیل سهرابی

مسئول کانون طی یک سخنرانی چنین ماه رجب رابرای جمعیت حاضر درمسجد توصیف کرد:

قال امام جواد (علیه السلام ):

<<القتل الی الله تعالی بالقلوب ابلغ من اطعاب الجوارح بالاعمال>>

بهترین ذکرها وبهترین دعاهاوبهترین توسل کوتاه به پیامبروآل  پیامبر صلوات برمحمد وآل محمداست. درچندین روایت این تعبی آمده است که ذکرشریف صلوات به عنوان افضل اعمال مستحبی بیان شده است.

درهمه ایام خصوصا ماه رجب و ماه مبارک شعبان وماه رمضان این شاء الله این ذکر رازیاد می گویید.دریک روایت زیبایی از امام صادق (ع) نقل شده است شخصی به حضرت عرض کرد خدای متعال به من توفیق عنایت کردوارد خانه کعبه شوم اما من اعمال خانه کعبه رابلد نبودم فکر کردم که چه بگویم یا چه دعایی بکنم . به جای تمامی اعمال مستحبی داخل خانه خدا نشستم ودرمحل ولادت مولا امیر المومنین (ع) صلوات برمحمد وآل محمد فرستادم. به امام صادق (ع) عرض کردآیا ثوابی یابهر های یا پاداشی دارم . امام (ع) فرمودند ماخرج احدبمثل ماخرجت  یعنی شما ازداخل خانه کعبه بیرون آمدی ثواب عمل شما ازهمه افرادی که اعمال مختلف انجام دادند بیشتراست. بعدبعنوان یکی ازبهترین وبرترین مستحبات این ذکر رااین شا ء الله درهمه اوقات فراموش نمیفرمایید.

امام صادق (ع) فرمو دند:

<<درجمعه عملی برتر وبالاتر نیست ازصلوات برمحمد وآل محمد(ص) >>

اسماعیل سهرابی درادامه گفت سه ماه است، که ازبهترین ماههای سال است مرحوم شیخ صدوق (رضوان الله) ازعلمای بسیاربزرگ شیعه است که ایشان به دعای امام زمان (عج) متولدشد.کتابهای ایشان مستندعلمای مااست. یک کتاب ایشان نوشته اند به نام فضائل الاشکرثلاثه درفضیلت این سه ماه بزرگ ماه رجب وماه شعبان وماه رمضان این سه ماه راقدربدانیم ماچندتا رجب وشعبان ورمضان بیشتر میهمان خدانیستیم اینقدرزمان بگذرد که ازمن وشماهیچ اثری دراین دنیانخواهدماند.

بیا تابرآریم دستی زدل                    که نتوان برآورد فردا زگل

الان دستمون باز است می توانیم دعا، نیایش ،تزرع ،التماس  ماه رجب یک ماه پرفضیلتی است این تعبیرهایی که در روایت آمده است شهرالله اکبر هم تعبیر شده به ماه خدا دوتا ماه تعبیر شده به ماه خدا یکی ماه رجب ویکی ماه رمضان  واین تعبیرکه ماه بزرگ خداست بنده فکرمی کنم برکاتی که درماه رمضان شبهای قدر قسمت ما- انشائ الله- می شود شروع ومقدمه آن ازماه رجب باشد خدا این ماه رجب وشعبان رامقدمه قرارداده تا آماده بشویم برای ماه رمضان وازشبهای قدربهره بگیریم واستفاده بکنیم.

در روایت داریم رجب اسم نهری است دربهشت ازعسل شیرین تر از شیرسفیدترکسی که دراین ماه روزه بگیرد ازآن نهرنوش جان می کندیا درقیامت ازجانب حق ندا داده می شود این الرجبییون رجبییون کجا هستند آنهایی که ماه رجب ازفیوضات وبرکات این ماه بهره می گیرند. باز در روایت داریم ازاول شب رجب درآسمان هفتم خدای متعال فرشته ای داردبه نام داع یعنی دعوت کننده ازشب اول ماه رجب تاشب آخرماه رجب ندامی دهدکسی است که باخداکاری داشته باشدبیاید درخانه خدا خدای مهربان میفرماید <<الشهر شهری والعبد عبدی والرحمت رحمتی >>یعنی این ماه ماه رجب  ماه من است بنده هم بنده من است رحمت هم رحمت من است<< فمن دعاعیفی هذالشهرعجبت ومنسعلنی اعتیت ومن استحدانی هدیت>> اگر کسی دراین ماه دعایی کندخدای متعال وعده داده من اجابت می کنم کسی درخواستی بکندمن اجابت می کنم کسی سوالی کند من عطامی کنم کسی هدایت بخواهدمن هدایتش می کنم  <<وجعلت  هذالشهرحبل بینی وبین عبادی فمن اعتصم به وصل الیه>> ماه رجب حلقه اتصالبین خداوبنده ها است باید ماه رجب مابابقیه ماهها فرق کند  می فرماید ماه رجب را ریسمان اتصال بین خودم وبندگانم قراردادم  هرکس به این ماه بچسبد یعنی به اعمال این ماه کارهایی که خدا دوست دارد انجام دهد وصل الیه به من خدا متصل می شود ماچیزی ازقرب الهی بالاترنداریم.»

مسئول کانون گفت :«اعمال این ماه رامن فشرده عرض میکنم چون واقعا ماه بزرگ وعظیمی است شهرالله الاکبر تعبیرشده است  یکی از اعمال مهم این ماه روزه گرفتن این ماه است حالا ایام فصل گرمانیز فضیلت بیشتری دارد دریک روایت زیبایی داریم من صام یوما من رجب ایماناووالحسابا اگر کسی به حساب خدا برای خدا درماه رجب یک روز روزه بگیرد استوجب رضوان الله الاکبر رضوان بزرگ خدا را درپی خواهد داشت واطفع دغضب الرب غضب خئا را خاموش می کند ودری از درهای جهنم را می بنددسه روز روزه گرفتن دراین ماه بهشت راواجب می کند دیگر از اعمال این ماه دعاهایی است که دراین ماه واقع است یک کمی هم امل کنیم این دعاهارا خدا رحمت کند آیت الله شهید مطهری فرموده اند بعضی دعاهای ماه رجب راباید درهمه ماههای سال خواند.خواب الوافدون علی غیرک والخصرالمتعرضون الی لک خدایا آنهایی که به غیرازتو واردشدند ضرر کردند وزیان دیدند  چقدرخوب است دراین ماه که حلقه اتصال بین ما وخدا است گوشه کنار خلوتی کنیم باخدا خودمان را ربط بدیم ببینیم کهد چه دذآثار وبرکاتی نسیب ما می شود.»

این دعایی که ماهمیشه بعداز دعاها درماه رجب می خوانیم خیلی دعای عظیم الشانی است 

یامن ارجوه لکل خیر  ای خدایی که برای هرخیری من به توامید دارم  افرادی که به خدا دل می بندند وامید دارند رستگارند دریک حدیث قدسی داریم لاقتعن عمل کل من یعمل غیری بالیعس لاکسونه سوب المزلت فی الناس خدای مهربان می فرماید هرکس امید به غیر ازمن ببندد من قطع امیدش می کنم به اشخاص دل نبندید تکیه گاهتان خداباشد. 

این جفای خلق باتو درجهان        گربدانی گنج زرباشد نهان

خلق راباتو ازآن بدخوکند            تاتوراناچار روآن سوکند

اگرانسان ازدشمنها بدی می بینددرست است تلخ است اما درونش خیلی چیزهای خوب است.

ماخیلی آقازاده نیستیم که بریم طرف خدا مارا می برند این مصرع نمی دانم ازکیست ولی خیلی زیباست

گرمی برندت واصلی گرمی روی بی حاصلی

اگرفضل ورحمت الهی شامل حال مابشه قطعا مابه مقصدمی رسیم اما اگرمنهای لطف خداکسی تلاش کند قطعا بداندبه جایی نمی رسد

ارجوه لکل خیر

دنیا وآخرتم وهرچه درعالم است به اذن خداس حتی ظهور امام زمان ظهور امام زمان (عج)هم به اذن خداست ازاوباید بخواهیم اوباید اجازه بدهد.

وآمن سخط عندکل شر

ای خدایی که درهر شر وبلا وگرفتاری من ازغضب تودرامانم

خدایا جمیع خیردنیا وآخرت رابه ما بده وجمیع شردنیا وآخرت را ازما دورکن وبعد می گوییم وزدنی من فضلک یاکریم خدایا آنچه تومی دهی کم وناقص ذنیست اما خدایا آنرابیشترکن.

دیگرازاعمال مهم ماه رجب استغفار است  پیامبر اکرم (ص)فرمود ماه رجب ماه استغفاراست در این ماه استغفار زیاد کنید.

ماه رجب ماه تخلیه است وماه شعبان ماه تحلیه وماه رمضان ماه تجلیه است.

 سهرابی درپایان سخنانش این جمله رابه مسابقه گذاشت وازجوانان حاضر درجلسه خواست تاروز 13 رجب درباره این جمله مقاله ای تهیه وبه کانون ارائه نمایند وکانون به 13 مقاله برتر جوائزی اهئا خواهدنمود .

مراسم بابرپایی نماز لیله الرغائب ودعای دست جمعی برای فرج امام زمان (عج) به پایان رسید.

 

آرزو هایتان را بر بال فرشته ها بنویس وبه آسمان بفرست وآنگاه که صدای آمینش راشنیدید مارا هم دعا کن

 

 

التماس دعا